Tedd képessé a gyermeked

CSALÁD KÉPESÍTŐ

CSALÁD KÉPESÍTŐ

Segítség, szétesik a gyerek az iskolában!

Mi az oka, és hogyan tudsz rajta segíteni?

2021. szeptember 20. - Gál Kiss Noémi

Mi is az az iskola utáni szétesés, és hogyan lehet megelőzni, vagy akár kezelni? Miként lehet felismerni, hogy gyermeki hisztiről, vagy a túlterheltségről van szó? A jelenség egyáltalán nem új, és nem is kell kétségbeesned; segítek, hogyan állítsd helyre családod egyensúlyát.

thumbnail_large-14.jpg

Mik a figyelmeztető jelek?

Azt hiszem, szülőként nem kell neked bemutatnom a fáradt gyermek ismérveit: a koncentráció hiánya, gyakori, indokolatlan hisztik, kezelhetetlen érzelmek mind-mind arra utalnak, hogy gyermeked kezd kimerülni. A fáradtság igen változatos tüneteket eredményezhet, amik a legtöbbször másnap reggelre megszűnnek. A legtöbb szülő idővel kiismeri gyermeke bioritmusát, és igyekszik úgy időzíteni a nap teendőit, hogy az a lehető legjobban illeszkedjen a kicsi igényeihez.

Az iskola sajnos azonban egy olyan intézmény, ami nem képes teljes mértékben illeszkedni a gyerekek egyéni szükségleteihez, ráadásul a nyári szünet kötetlen időbeosztása nem könnyíti meg a vissza-, vagy beszokást. Az iskolai tanórák után gyakran jelentkező nyűgösség, nehéz összpontosítás, nehezen kezelhető viselkedés mind arra utal, hogy gyermeked a kimerülés szélén áll. De mi okozza, és hogyan segíthetsz gyermekednek túllendülni rajta?

Az iskola az első munkahely

Első hallásra erős hasonlatnak tűnhet, de az intézményes oktatás megkezdésével valójában az első munkahelyére lép be az ember. A kicsik világképe ebben az időszakban jelentősen megváltozik. Ismerkednek a közösségi élet előnyeivel és hátrányaival egyaránt, amiből hasznos, életre szóló tapasztalatokat szereznek. Megtapasztalják, hogy a nap már nem teljes mértékben a személyes igényeik szerint alakul, és bizony kialakulnak az első, ám de annál értékesebb társas kapcsolatok is.

Az iskolába lépve ismét egy nagy mérföldkőhöz érkezünk, ahol megjelenik a teljesítmény bírálása, a külső elvárásoknak történő megfelelés. Akárcsak egy felelősségteljes munkakör esetében, itt is megvannak a kihívások, amelyek teljesítése erőt és koncentrációt igényel.

Az iskolában töltött akár 6-8 óra ismeretében pedig már nem is olyan elképzelhetetlen átéreznünk az iskola fizikai, és persze szellemi terhelését. A fáradtság és az általa okozott következmények tehát borítékolhatók, az pedig, hogy miként jelentkeznek a tünetek, már csak a gyermek habitusán múlik.

thumbnail_large-1-21.jpg

3+1 tipp az iskola utáni szétesés elkerülésére

Ha a problémát felismerted, a cél adott – most már csak az eszközöket kell megtalálni ahhoz, hogy az iskola után jelentkező mentális kimerültséget együtt leküzdjétek. Kezdjük is az ötlettárat!

1. Vigyél rendszert a hétköznapokba!

Habár az iskolai terhelésen minden bizonnyal nem tudsz változtatni, a gyermeked alkalmazkodóképességét fejlesztheted. Ebben lehet segítségedre a tudatos, és szervezett napirend, aminek segítségével kiszámíthatóvá teszed a kihívások eloszlását. Törekedj arra, hogy a főbb étkezések, a pihenési idő mindig közel azonos időben legyenek, így ugyanis a test bioritmusa képes lesz alkalmazkodni.

2. Legyenek „csaló” napok!

Mi felnőttek is imádunk néha kicsit kibújni a hétköznapi teendők terhei alól. Legyen gyermekednek is egy „csalónapja” a héten, amikor a kötelező programok helyett kedvére játszhat az iskola után. Javasolt ezt a napot a hét vége felé időzíteni.

3. Tanulás kicsit másképpen

A gyerekeknél a kimerültség egyik legfőbb oka a túl hosszú ideig tartó monoton terhelés. Egy hosszú nap után próbáljátok meg a szükséges házi feladatokat valamilyen játékkal egybekötni, amivel kicsit megtöritek az intézményes oktatás szigorú kereteit. A matematika házi feladat, a mértékegységek gyakorlás például ragyogó alkalom arra, hogy közösen süssetek-főzzetek, és a gyerkőcnek kelljen kimérnie a hozzávalókat. Így máris szórakoztatóbb a tanulás!

3+1. A rendszer fontos, de nem mindenáron!

Utolsó +1 tippemmel kissé az első tanácsommal kerülök ellentmondásba, de fontos megemlíteni, hogy a rugalmasság a rendszerességgel kéz a kézben kell, hogy járjon. Ha úgy érzed egyik nap különösen fáradt gyermeked, ne törekedj megvalósítani a kötelező napi programokat (legyen az délutáni sport, vagy más tevékenység, vagy akár csak a fürdés). Ezzel csak a kimerültséget kockáztatod meg. Inkább jöjjön aznap korábban a közös esti mese az ágyban, és szánjatok kicsit több időt a pihenésre. Hidd el, kifizetődik majd!

Szükséged van még több hasznos tippre? Gyertek a Képesítő Programomra, ami 4 hónapon keresztül támogatja gyermeked fejlődését és Neked is segítek, hogyan legyél magabiztosabb szülő, és hogyan nevelj magabiztosabb gyereket!

A bejegyzés trackback címe:

https://galkissnoemi.blog.hu/api/trackback/id/tr6616694806

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kivlov 2021.09.21. 14:35:27

"Szétesik?"
Mert burokban van nevelve és el van kényeztetve a többségük. :D

Milánói Makarenkó 2021.09.21. 22:32:23

Mit is tanácsolt Makarenkó? Várjuk egy adag finom milánóival! Ja, nem.
süti beállítások módosítása